Mora

22 juni 2023 - Mora, Zweden

Na een rit van ruim 6 uur zijn we dinsdag 20 juni aangekomen bij het hotel in Mora. We verblijven twee nachten in Hotel Mora Hotel & Spa. We zijn even bij de fabriek geweest waar de Dalarnapaardjes gemaakt worden en we zijn in het centrum van Mora in geweest. http://www.vakantiedalarna.nl/dalahast.html

Mora staat bekend om de start van de

www.vasaloppet.se/lopp/skidlopp/vasaloppet/

Een 90 km langlauf evenement.

Voordat we met Inlandsbanan vertrekken kunnen we nog het Zorn museum bezoeken.

www.zorn.se

Het Zorn-huis

Het Zorn House is een van de bekendste kunstenaarshuizen in Zweden. Gebouwd en gedecoreerd rond de eeuwwisseling door Anders en Emma Zorn, is het sinds hun tijd bijna onaangeroerd gebleven.

Al in 1886 had Zorn een braakliggend terrein in de buurt van de Mora-kerk verworven en een klein houten huis naar het pand verplaatst, dat de kern werd van het Mora-huis van het paar. Ontworpen door de kunstenaar zelf, combineerde de structuur lokale houtwerktradities met de architectuur van Engelse huizen en Zorns opvatting van woningen uit het Vikingtijdperk - tegelijkertijd rustiek en verfijnd, groots en gezellig. Artistiek handwerk uit Dalarna vermengde zich dapper met voorwerpen van grote waarde die uit het buitenland zijn verworven: geweven wandtapijten, zilverstukken, antieke sculpturen en schilderijen van oude meesters. Achter de vrij discrete gevel ging een woning schuil die van alle denkbare luxe was voorzien: koeling, RVS aanrechtbladen, centrale verwarming, warm en koud stromend water, zelfs een stofzuiger.

Er werden constant toevoegingen aan het huis gedaan, maar rond 1910 was het klaar in de staat zoals we het nu kennen, omgeven door een tuin met bessenstruiken en fruitbomen en versierd met een bronzen fonteinbeeld gemaakt door Zorn zelf. In de tuin bevindt zich het atelier van de kunstenaar, gehuisvest in een middeleeuws huis met zichtbare houten muren en houten plafonds uit 1290.